Monstruós drama poètic submergit d’amor Monstruós drama poètic submergit d’amor
Guillermo del Toro, padrí d'aquesta edició, presenta el seu darrer film al Festival de Sitges Monstruós drama poètic submergit d’amor

Al 50è aniversari del Festival de Sitges ha apostat per un plat fort, ja que en Guillermo del Toro ha estat el mestre de cerimònies i el seu film, The Shape of Water, ha inaugurat una edició que pronostica ser molt bona. Sincerament, millor no podia començar, ja que aquesta pel·lícula té una màgia particular que només el gran cineasta sap com mostrar a la seva filmografia i és just el que Sitges té, una màgia única.

La història tracta sobre Elisa (Sally Hawkins), una jove muda que treballa com a conserge en un laboratori al 1963, en plena Guerra Freda. Allà, s’acabarà enamorant d’un home mig amfibi (Doug Jones) que es troba retingut a les instal·lacions.

the_shape_of_water

La presentació del relat és impecable: una fotografia espectacular acompanyada d’una escenografia perfecta i adequada a l’època de la Guerra Freda on s’ambienta, una banda sonora a l’alçada gràcies al inconfusible compositor Alexandre Desplat que aporta el seu toc personal i afrancesat únic, el qual denota sentiment i passió a cada nota, i aconsegueix un efecte harmoniós en conjunt amb les escenes.

Però no s’ha de deixar de banda la protagonista (Sally Hawkins), una noia senzilla, sense cap mena de virtut destacable, a excepció de la seva contagiosa simpatia, capacitat per escoltar, lluitadora, somiadora i amb un carisma que traspassa la pantalla. Sense dir cap paraula, transmet molt més que qualsevol altre personatge. La resta de l’elenc conformat per Doug Jones, Michael Shannon, Octavia Spencer i Michael Stuhlbarg, saben aportar cadascú d’ells el seu toc personal ja sigui creant empatia, odi o humor segons el seu paper.

Del Toro sap combinar amb èxit el fantàstic amb el drama, el romanç, la política, el thriller, el rerefons d’una guerra i la poesia, ja que tot es va narrant amb una prosa delicada que va fluctuant com si d’una faula es tractés. Tot i que la història d’amor en sí, no és res nou i acaba sent força previsible, l’espectador s’ha de deixar endur per la força passional per acabar submergit en una espiral monstruosa. El seu segell és present sobretot en la criatura, que ens recordarà molt al clàssic conte The Beauty and the Beast, on la noia veu més enllà de la cuirassa exterior per indagar en la humanitat més profunda i amb una qualitat artística notable. De fet, conté missatges socials molt importants i crea un reflex de la societat tant actual com de fa gairebé 50 anys.

En definitiva, cal deixar-se endur per la força de l’aigua i nedar a favor de la corrent amb els personatges, només així l’experiència serà única i reconfortant, ja que el ritme és molt harmoniós i si bé poètic, però lent, es va cuinant a foc lent, amb tots els detalls mimats. Un acaba sortint de la sala com flotant en un profund oceà, amb una tranquil·litat i pau inimaginables.

Veredicte

El millor: Del Toro crea un esbós preciós sobre una faula ambientada als anys 60 sota el teló d’una guerra. 

El pitjor: No deixa de ser una història d’amor de manual decorada pel segell característic del cineasta. 

Nota: 7’5

Ylenia Cañadas

Ylenia Cañadas Cap de continguts d'El Cinèfil

Biòloga genetista de professió i cinèfila per naturalesa. Els anys com a voluntària al Festival de Sitges han forjat la seva unió amb el cinema oferint-li l’oportunitat de col·laborar com a crítica en diversos mitjans de comunicació. També és fundadora i redactora cap de la revista online El Almanaque de McFly, on ha realitzat la cobertura de diversos festivals de cinema a nivell nacional i esdeveniments de caire cultural. Ha exercit com a Jurat Jove al Festival de Sitges i Jurat de la Crítica a TerrorMolins. De tant en tant col·labora fent ressenyes de locals per a Google. Entre les seves aficions destaquen les muntanyes russes, la fotografia, les manualitats i, per suposat, el cinema, especialment els gèneres de terror i animació.

Tu que n'opines?

L'adreça electrònica no es publicarà. Els camps necessaris estan marcats amb *

*