“Pretenem posar Catalunya en el mapa audiovisual a nivell mundial” “Pretenem posar Catalunya en el mapa audiovisual a nivell mundial”
Entrevista a Oriol Moreno, cap del departament comercial “Pretenem posar Catalunya en el mapa audiovisual a nivell mundial”

La tradició cinèfila a Catalunya ve de lluny i una de les institucions que fan possible que la producció audiovisual catalana tiri endavant és el Parc Audiovisual de Catalunya, situat a Terrassa. L’Oriol Moreno, cap del departament comercial, fa anys que treballa al Parc i ens ha obert les seves portes per conèixer millor i des de dins la feina que fan. L’entrevista s’inicia amb un tour per les instal·lacions, des de les oficines centrals fins als diferents platós que estan plens d’activitat. Uns per la propera estrena de la nova temporada del conegut programa Operación Triunfo i d’altres per ultimar les darreres escenes del rodatge de Súper Lopez.

Qui hi ha al darrere del Parc Audiovisual?

El Parc Audiovisual és una iniciativa que neix de l’Ajuntament de Terrassa i de la Generalitat de Catalunya. Hi ha una participació inicial d’un 80% de l’Ajuntament de Terrassa i un 20% de la Generalitat. Pretenem posar Catalunya i, especialment Terrassa, en el mapa audiovisual a nivell mundial. Portem deu anys d’activitat i al principi va ser molta feina d’habilitació de les instal·lacions però ara ja podem dir que estem en una fase de consolidació i creixement. Actualment estem començant a tocar portes a nivell internacional per poder acollir projectes aquí que reportin beneficis a tot el teixit de professionals i d’empreses del país.

parc audiovisual catalunya

Sou vosaltres que oferiu els vostres serveis o ja us venen a buscar?

És completament bidireccional. Nosaltres n’anem a buscar però moltes vegades el que fem és “quan tinguis alguna cosa, aquí estem”. Ara ens estem començant a moure en certamens internacionals, hem estat aquest any a la Berlinale, a Cannes i anirem a Londres al Focus de cara a desembre, per començar a posar-nos en el mapa internacional. Ja ens coneixen però ens hem de donar una mica més de moviment.

Quines són les línies d’activitat del Parc?

Actualment en tenim tres. Dues de principals ja consolidades, que són la producció audiovisual i el clúster d’empreses, que és simplement cedir un espai on poder-se instal·lar i poder desenvolupar el seu negoci i, una tercera branca que estem començant a arrancar ara. Està relacionada amb el tema dels esdeveniments des de celebracions d’aniversari fins a presentacions de producte o esdeveniments corporatius.

De quin tipus de producció estem parlant?

Nosaltres el que fem és acollir produccions audiovisuals, això vol dir televisió, cinema, publicitat però també poden ser produccions més petites com curtmetratges, videoclips o videodanses. També donem suport a la producció audiovisual dels acadèmics, és a dir dels estudiants i els donem condicions especials i suport de cara que puguin desenvolupar-se durant els seus estudis.

Què busquen els productors quan escullen els vostres serveis?

Un punt diferencial. Aquí oferim grans dimensions d’instal·lacions i molta versatilitat a l’hora de treballar. Tenim dos platós de 1.2000 metres quadrats, un de 600 metres quadrats i un de 300 metres quadrats, amb alguna nau auxiliar que serveix tant de taller de construcció de decorats com de plató en si i, són 1.200 metres quadrats per tres plantes. Després també tenim grans exteriors on poder complementar rodatges exteriors de decorats que requereixin una llum natural. I, a part, localitzacions naturals com la sala de reunions on estem ara, passadissos, oficines, tot això està plantejat per poder-hi rodar. A part també tenim la Terrassa Film Office.

parc audiovisual catalunya

Un dels platós per a televisió

Quina és la seva funció?

Es dedica a gestionar permisos de rodatges a la ciutat de Terrassa i als voltants. També hi ha aquí el Parc Audiovisual de Catalunya, anem molt de la mà a l’hora de complementar-nos amb rodatges.

Gestiona només l’àrea de Terrassa?

Bé, el nostre camp d’acció és tot Catalunya i de fet tot Espanya, el que passa és que la gestió directa és amb la Terrassa Film Office. Però a vegades podem delegar responsabilitats i els diem, per exemple, “truca a Tarragona que coneixem a la noia de la Tarragona Film Office i ella t’ho gestionarà”. Vull dir que la xarxa de contactes sí que és a nivell nacional però amb la gestió directa nosaltres ens cenyim a Terrassa.

Canvien molts els serveis en funció del tipus de producció (cinema, televisió, publicitat…)?

Sí, és a dir, la producció de cinema o ficció té unes dinàmiques i unes necessitats una mica diferents del que pot ser un programa de televisió. En una producció de cinema tens un pla de rodatge, tens uns decorats i pots tenir algunes variacions però tens uns actors, un equip i ja està. El programa de televisió acostuma a tenir un decorat més concret, a vegades tens públic, pot ser en directe o no i això també és un factor important i, els tipus de llums que es fan, el tipus de material que es treballa i el tipus d’equip és una mica diferent. I el món de la publicitat sí que és imprevisible, té uns ritmes trepidants, és una producció intensiva de menys durada però amb jornades més llargues. A vegades les idees creatives requereixen decorats molt complicats o escenes d’acció amb certes complicacions i s’ha de veure què es pot fer i què no, amb seguretat però sempre mirant d’aconseguir el que pretenen i és això, un equip molt gran de producció però molt intensiu.

Quin tipus de cinema s’ha fet aquí al Parc?

Catalunya ja de per si té una tradició amb el cinema de gènere, de terror i cinema fantàstic i, nosaltres com que estem dins del sector doncs és el que hem fet més. Aquí ha vingut el Juan Antonio Bayona, recentment amb Un monstruo viene a verme, el Jaume Balagaró també recentment va acabar la seva última producció que es presentarà al Festival de Sitges però ja havia rodat anteriorment Fràgiles, Els sense nom, Mientras duermes i una part de REC2 i REC4. Rodar a vegades en localitzacions naturals et complica molt l’existència i aquí tot és més senzill. Aleshores la majoria de cinema que fem aquí és de terror i cinema fantàstic, tot i que ara ja podem dir que hem tocat tot tipus de pel·lícules. Recentment hem fet una comèdia, l’última del Berto Romero, Algo muy gordo, que és una comèdia pura i dura, Spanish movie en el seu moment i també pel·lícules no tant de gènere.

parc audiovisual catalunya

Hi ha algun requisit per poder disposar de les instal·lacions?

Sobretot som molt estrictes amb el tema de la seguretat, han de tenir les assegurances, els permisos de treball de tothom però simplement que sigui una producció professional. No ens fiquem en el tipus d’història que es pugui explicar, ni entrem en si ens agrada més o menys. Sempre hi ha projectes que et fa més il·lusió però no filtrem pel tipus de producció que pugui ser, tothom és benvingut. Tractem amb el mateix carinyo un gran projecte d’un gran director consolidat, amb actors famosos, com un projecte petit o amateur.

Què aporten aquestes instal·lacions que no es pugui trobar en un altre lloc?

La qüestió és que no hi ha gaires estudis o platós com els nostres, de fet, al sud d’Europa que combinin totes aquestes dimensions, amb els exteriors que tenim, no n’hi ha gaire i m’atreviria a dir que no n’existeixen. Sobretot amb cinema m’han comentat especialment que quan vens aquí t’instal·les i saps que passi el que passi aquí ho resoldràs. Nosaltres estem oberts les 24 hores del dia, els 365 dies de l’any, per tant, si algú necessita fer un pla d’última hora d’un moment d’oficina que no hi havien pensat i el guionista o el director s’acaben d’inventar, doncs ho tenim aquí, no cal construir res. És aquesta versatilitat de poder tenir molt sets diferents i poder acollir produccions grans, perquè com més gran és el projecte més imprevistos o problemes poden sorgir i aquí pots cobrir-te més fàcilment les espatlles per tenir-ho tot controlat.

Luana Valls

Luana Valls Cap de redacció d'El cinèfil

Nascuda al Brasil la Luana Valls és graduada en Periodisme, Cinema i Televisió per la Facultat de Comunicació Blanquerna. Ha treballat en diferents mitjans de comunicació escrits com el ‘Diari Ara’ i ‘El Periódico’ i també té experiència en el camp del cinema de la mà de la productora catalana Batabat i realitzant la cobertura informativa de festivals de cinema arreu de Catalunya. Des del principi, unida a aquesta aventura cinèfila amb ganes i il·lusió

Tu que n'opines?

L'adreça electrònica no es publicarà. Els camps necessaris estan marcats amb *

*