Universos cinematogràfics o la nova manera de fer molts diners a Hollywood Universos cinematogràfics o la nova manera de fer molts diners a Hollywood
No només els superherois interconnecten les seves pel·lícules Universos cinematogràfics o la nova manera de fer molts diners a Hollywood

Des de fa uns anys hi ha una nova moda als despatxos de Hollywood. Per si algú encara no ho sabia això de fer pel·lícules és una qüestió de diners i quan anem a veure (sobretot) un blockbuster no hem de perdre de vista que les majors el que volen és que els bitllets verds no parin de circular per les sales de cine i si pots ser amb el merchandising paral·lel. Dit això per deixar clar que aquest article va de calers anem a repassar breument la història d’aquest “invent” anomenat universos cinematogràfics i fer un repàs al que hi ha i als que vindran…

De la franquícia a les pel·lícules interconnectades

Abans de l’arribada dels superherois en massa ja hi havia franquícies a la història del cinema. La més coneguda i prolífica ha estat la de James Bond, capaç de reinventar-se i canviar de protagonista en funció de les modes i les noves tendències. També Star Wars havia tingut diferents pel·lícules i l’spin off dels Ewoks i X-Men va crear la mini saga de Wolverine i First Class. Però el que diferencia una franquícia o una saga dels universos cinematogràfics és que l’odre no té perquè ser cronològic i cada pel·lícula funciona individualment per si sola però totes juntes creen un conjunt que se suposa que ens porta cap a algun lloc.

Així les coses l’any 2008 arriba un film que farà canviar moltes coses. Iron-man no només va ser un èxit de públic, va obrir la porta gairebé sense voler a la resta de superherois de la casa Marvel. Però llavors Disney va entrar en acció. Per la mòdica xifra de 4.000 milions de dòlars, l’empresa de Mickey Mouse va comprar Marvel amb ella els dret de la majoria dels seus personatges.

L’any 2011 la pel·lícula del Capitan America ja s’anunciava amb el subtítol de The First Avenger. La gallina dels ous d’or havia de començar a pondre pel·lícules… No cal repassar la història de cada superèxit d’aquesta aventura de cine i calers. Només direm que actualment les dues pel·lícules dels Avengers estan al Top 10 de films més taquillers de la història (posició 5 i 7) i quan tot plegat acabi el maig del 2019 amb l’últim film de la fase 3 el total del pel·lícules del conglomerat seran 22. Ja ara està considerada la franquícia de cine de més èxit de la història… Es diu aviat!

DC contraataca

A tot això era evident que aquesta estratègia posaria altres majors al tauler de joc. L’any 2013 el nou film de Superman iniciava el viarany per DC còmics i Warner Bros. El seu Batman v. Superman no va ser l’èxit que s’esperava ni tampoc  Suicide Squad va despertar passions més enllà del personatge de Harley Queen. Els fracassos de taquilla i públic no han fet minvar les il·lusions d’aquest univers cinematogràfic que continua aquest 2017 amb Justice League i les pel·lícules individuals de tots els seus membres (Wonder Woman-2017, Aquaman i Flash-2018, Cyborg 2020).

Aquest univers cinematogràfic està en la posició 17 de sagues i franquícies més taquilleres amb només quatre pel·lícules. Potser els espera un futur ple de bitllets verds… Veurem què passa els proper anys.

Els monstres i els kaijus se sumen a la festa

Un dels últims a apuntar-se a la moda són els xinesos. El gegant Tencent, que ja fa uns anys que complementa la missatgeria mòbil amb el cine, va co-produir amb aquest mateix 2017 Kong: The Skull Island Si us vau quedar fins el final dels crèdits segurament vau veure una imatge que augura una nova entrega de capítols de kaijus ja que el següent en aparèixer en escena serà el rei dels llangardaixos: Godzilla! Però no vindrà sol… En aquest reportatge veureu que els perills també vindran per l’aire amb Mothra.

I per si fos poc els monstres clàssic se sumen a la festa. Universal ha començat el seu anomenat Dark Universe. La nova pel·lícula de la Mòmia amb Tom Cruise com a protagonista ja ens va introduir Russell Crowe que farà de mestre de cerimònies com a Dr. Jekyll. De totes maneres sembla que el proper film el veurem l’any 2019 i serà ni més ni menys que Frankenstein amb un Javier Bardem fent de “monstre”.

També s’ha confirmat que Johnny Depp serà l’home invisible i si la cosa rutlla la intenció és recuperar i segurament interconnectar a aquest entramat els personatges de Dràcula, l’home llop i la nòvia de Franskenstein (totes les mirades estan posades en Angelina Jolie).

En resum, així estan les coses ara mateix però no dubteu que si la màquina continua donant bitllets la cosa anirà en augment. Ja hi ha al tinter la preparació d’un univers del joc Call of Duty, es parla d’una fusió de pel·lícules de les joguines de Hasbro (G.I. Joe), les pel·lícules de Lego i tota la robòtica dels Transformers. En fi, les crispetes manen…

JR Armadàs

JR Armadàs Director d'El cinèfil

Nascut als anys 80 (amb tot el que això comporta) Joan Ramon Armadàs és Llicenciat en Dret i Periodisme per la UPF. Ha treballat en premsa local a Sant Cugat i en premsa internacional com a corresponsal al Regne Unit i la Xina. Com a escriptor ha publicat quatre novel·les i és un dels editors d'Edicions Xandri. En l'àmbit cinematogràfic ha fet de cap de premsa d'un parell de pel·lícules catalanes i és el co-director del Festival Sant Cugat Fantàstic. Des d'abril del 2016 és el capità d'aquest vaixell periodístic i cultural anomenat 'El cinèfil'.

Tu que n'opines?

L'adreça electrònica no es publicarà. Els camps necessaris estan marcats amb *

*