Por al volant Por al volant

Por al volant

Opinió 31 de juliol de 2017 Adrià Lacueva 0

Les noves formes de consum audiovisual Por al volant

Avui més que mai el consumidor de continguts audiovisuals s’està convertint en objecte de laboratori. La tecnologia ha democratitzat l’audiovisual, i les empreses capdavanteres ja inverteixen sense parar en el seus respectius departaments de recerca i desenvolupament amb la intenció de trobar valor afegit als continguts que produeixen. Busquen el plus tecnològic, un quelcom que aporti als espectadors una experiència única de visionat i que no tinguin els UGC. I això es nota amb els nous continguts que van apareixent i les seves respectives promocions, lligades a les noves formes de consum.

Per una banda, algunes majors com Disney ofereixen continguts promocionals de les pel·lícules que estrenen a partir de la realitat augmentada, amb apps que permeten veure els personatges i el seus vestuaris, com ha succeït recentment amb l’estrena de Spiderman: Homecoming. I si es parla de realitat augmentada, també es pot parlar de realitat virtual, amb empreses com Samsung o l’espanyola Future Light House, que comencen a elaborar petites històries totalment immersives. Per últim, si es tracta d’anomenar una altra forma de consum, es podria esmentar també la interacció combinada amb el visionat clàssic d’una pel·lícula o sèrie. Això és el que fa uns pocs mesos va posar sobre la taula Netflix, en incorporar al seu catàleg la sèrie interactiva Las aventuras de El Gato con Botas.

I entre tanta opció en un futur alhora de triar la forma en què es vol veure un contingut, em pregunto: l’espectador realment vol tenir més poder a les seves mans? Vull dir, any rere any se’ns presenten noves formes de consum o millores de les existents, però el visionat de continguts audiovisuals no és part d’una oferta d’entreteniment que fa oblidar la rutina a les persones? Amb aquestes noves formes de consum cada cop més interactives em fa dubtar de la desconnexió real que pot aportar un contingut a l’espectador. Potser si cada cop el consum és més interactiu, la persona que voldrà evadir-se de la realitat tornarà a pensar en la mateixa enmig d’una història fictícia que té a les seves mans, i que l’obliga altre cop a prendre decisions sobre com continuar la narrativa, la història, igual que ocorre en el seu dia a dia real. Així doncs, qui sap si al final els continguts es dividiran pels espectadors actius i pels passius. Hi haurà gent òbviament que voldrà decidir el que vol fer dins d’una història i voldrà conduir-la, amb la intenció de submergir-se del tot dins d’aquesta. En canvi també penso que hi haurà persones que després d’un dia prenent decisions a la feina necessitaran desconnectar de tot tipus de responsabilitat i necessitaran consumir un contingut amb una narrativa guiada, sigui veient una pel·lícula/sèrie en 2D en un televisor o bé en unes ulleres de realitat virtual on només caldrà que moguin el cap. Això sí, les extremitats i la resta del cos, ben quiets.

Adrià Lacueva

Adrià Lacueva Panorames

Nascut a Terrassa l'any 1997, estudia Comunicació Audiovisual a la UPF. De petit sempre amb una revista de cine sota el braç i va acabar estudiant piano clàssic i jazz al Conservatori de Terrassa durant onze anys. Recentment ha quedat reserva del Jurat Jove de Sitges 2016 i actualment exerceix de guionista a 'Enganxats'.

Tu que n'opines?

L'adreça electrònica no es publicarà. Els camps necessaris estan marcats amb *

*