L’amor impossible al Pacífic Sud L’amor impossible al Pacífic Sud
Canalitzada per la Natura, la històriade 'Tanna' s’enriqueix amb la bellesa del paisatge L’amor impossible al Pacífic Sud

Tanna explica una història universal: l’amor impossible d’uns amants que, a mode de Romeu i Julieta, arrisquen tot el que tenen i el món que sempre han conegut per tal de no renunciar al sentiment que els uneix més enllà de qualsevol altra cosa. Una lluita contra les normes establertes en defensa d’allò que realment dóna sentit a les seves vides: l’amor.

Basada en fets reals, representa la història d’una parella que lluita contra les tradicions arrelades d’una comunitat d’ideologia ancestral i que se serveix del matrimoni convingut per arreglar les disputes entre tribus i intenta aconseguir un estat de pau que els permeti conservar el seu modus de vida enmig de la natura de l’illa. D’aquesta manera, el tractament de la cinta és gairebé documental: de fet, els actors són els mateixos membres de la comunitat, que van destacar la facilitat de rodar la pel·lícula pel fet de reproduir les mateixes accions i comportaments que en la seva vida diària.

Tanna

S’estableix una gran relació de les imatges amb allò terrenal, amb la natura i el cos, però alhora amb allò espiritual; tot allò que no és físic es manifesta a través d’allò físic dels paisatges i de l’expressió corporal, a través de la manifestació artística de les pintures i els vestits i, sobretot, a través de la dansa i la cançó. La pausada realització, l’elecció de les imatges, el ritme del muntatge, com la càmera s’aproxima als rostres i als cossos, com capta la bellesa de l’indret sense gairebé intervenir-hi… La proposta desprèn una gran harmonia i evidencia el respecte i l’estima amb què es vol explicar la història, sense judicis de valor ni condescendència. Un projecte que va dur al co-director Bentley Dean i la seva família a viure a l’illa durant els set mesos de producció, compartint la rutina diària amb els membres de la tribu representada en la història.

La bellesa de la proposta es materialitza, a més, en l’ús de la paleta de colors i dels elements naturals (terra, foc, aigua, aire) per representar la realitat però alhora enfortir el significat de la història. Els marrons i els verds dominen la cinta, en la representació d’una comunitat que viu completament en harmonia amb la natura dels boscos i la muntanya que l’envolta. Els vermells predominen en les escenes rodades a prop del volcà, on es viuen les situacions de més violència per a les tribus i de més passió per als amants; essent l’udol de la lava també el símbol de la revelació mística i de la veu de la natura que es comunica espiritualment amb els personatges. Per últim, el blau, tonalitat del cel i fonamentalment de l’aigua, com a símbol de l’amor pur que es professen els protagonistes i com a espai de redempció i pau (la cascada com a punt de trobada de la parella, i el riu i el mar com a oasis de la possibilitat de la seva relació).

Tanna

Veredicte

El millor: El poder de les mirades dels actors, la bellesa del paratge i el tractament que fa la pel·lícula de la història, absolutament harmònic amb l’entorn.

El pitjor: La cruesa de la realitat.

Nota: 8’5.

Vanessa Leiva

Vanessa Leiva Metratges

Llicenciada en Comunicació Audiovisual per la Pompeu Fabra, la seva trajectòria professional s’ha encaminat més cap a la comunicació corporativa, tant en l’àmbit públic com en el privat. No obstant això, la seva passió pel cinema ha fet que sempre estigui connectada amb l’actualitat audiovisual i la seva pràctica, a través de formació en Anàlisi de Guió i Crítica Cinematogràfica, la col·laboració en projectes audiovisuals i la participació en certàmens i festivals. Va formar part del Jurat Jove del Festival de Sitges l'any 2013 i, més recentment, del Festival Americana el 2017. Sigui en format curt o llarg, considera que el cinema és una eina profundament poderosa per a transmetre idees, emocionar i reflexionar sobre la nostra realitat.

Tu que n'opines?

L'adreça electrònica no es publicarà. Els camps necessaris estan marcats amb *

*