Perspectiva de gènere. Les dones al cinema Perspectiva de gènere. Les dones al cinema
Taula Rodona amb Judith Colell, Alexia Muiños, Aina Clotet i Clara Roquet organitzada pel FicCat Perspectiva de gènere. Les dones al cinema

El Festival Internacional de Cinema en Català, arrossega ja 10 anys d’escenaris, i això, per descomptat es nota amb una proposta variada i amb un cartell atractiu tant pel públic com pels professionals del sector. A més, la programació que ofereix no ha deixat de banda les xerrades i taules rodones per posar en paraules i debat allò que també s’extreu de la pantalla.

La taula rodona “Perspectiva de gènere”, organitzada per CIMA Catalunya, va agrupar quatre dones professionals dins el món del cinema: Judith Colell (directora i docent universitària), Aina Clotet (directora i actriu), Clara Roquet (directora i guionista) i Alexia Muiños (directora i productora). L’objectiu de la taula era comentar les pel·lícules d’aquesta desena edició del festival en clau de gènere, és a dir, des de la perspectiva de la representació de la dona, els estereotips, les situacions de desigualtat, etc.

De fet, el primer que s’ha marcat és que en la sessió anterior hi havia hagut un Pitching Forum, on diferents guionistes/directors podien presentar els seus nous projectes, i curiosament de tots quatre que es van presentar tot eren homes, per tant no hi va haver gens de representació femenina. Fet que ha servit de colofó per posar en evidència el paper de les dones en llocs de treball de responsabilitat.

Judith Colell va iniciar la taula rodona de manera que va servir l’àpat amb la polèmica de la presència femenina, no només com a directores sinó també com a actrius relegant-les a papers de dones de, o com a personatges objectificats. Alèxia Muiños ho va demostrar amb xifres com el 21% de dones directores enfront a un 79% d’homes a un nivell europeu, o bé un 16% dels fons van destinats a projectes cinematogràfics de dones, mentre que els homes en reben un 84%, també a nivell europeu. Dades curioses si tenim en compte que a Europa hi ha un 44% de dones graduades amb estudis de cinema i un 56% d’homes. Unes xifres no pas tant apartades com ho eren les anteriors. Però si ens endinsem en les pantalles aquestes xifres segueixen més o menys la mateixa dinàmica. El fons CIMA demostra una vegada més que les dones són minoritàries en tots els camps que comporten la producció d’una pel·lícula (a excepció del maquillatge i vestuari). Així doncs tenim un número com que un 35% de les protagonistes són dones, mentre que un 65% són homes, o hi ha un 72% d’homes que parlen en pantalla i un 28% de dones que ho fan (també és destacable el tipus de converses que mantenen uns i altres quant a temàtica).

Malgrat les xifres Aina Clotet es va mostrar optimista, almenys pel que fa al cinema català, ja que es pot entreveure un petit oasis de dones que despunten. Dins el mateix Festival en són exemples Estiu 1993, dirigida per Carla Simó, la qual no només està començant a guanyar un nombre important de premis sinó que ja pronostica una vida d’èxits. I, de fet, la mateixa Clotet presentava a l’esdeveniment el seu curtmetratge Tiger on no només hi apareix com a actriu sinó que també n’és la directora i guionista. Però, si sortim del cercle català i ens endinsem en l’internacional, no falten gaires dies per l’estrena de l’esperada Wonder Woman, una pel·lícula d’una superheroïna dirigida per una dona, Patty Jenkins. “Més que denunciar, jo sóc partidària de crear” manifesta així l’actriu i directora.

Estiu 1993

Estiu 1993

Clara Roquet no va deixar d’expressar la seva sorpresa en veure que les aules de les universitats i acadèmies de cinema estan plenes de dones (més que d’homes) però, canvi, en el món professional les coses canvien. Però, finalment ella mateixa va ser qui va aplaudir la decisió del FicCat de celebrar aquesta edició commemorant la figura del guionista i on l’espot i la imatge la guionista és una dona, concretament ella mateixa.

Irene Solanich

Irene Solanich L'escena del crim

Traductora, correctora i docent d’idiomes durant el dia i enamorada del gènere negre i del terror durant les hores lliures. Actualment compagina la feina i col·laboracions en diferents mitjans amb un programa de doctorat (en literatura negra) a la Universitat de Vic. Les seves hores lliures se sortegen entre a lectura, el cinema i l’escriptura.

Tu que n'opines?

L'adreça electrònica no es publicarà. Els camps necessaris estan marcats amb *

*