Chollywood Chollywood
La Xina, el gran consumidor i productor de cinema contemporani Chollywood

Un flotador és un objecte que pot salvar la vida d’algú, oi? Doncs la Xina és més o menys això per a la meca del cinema: un flotador. Durant l’última dècada un grapat de blockbusters (produccions d’alt pressupost) produïts a Hollywood han pogut tastar l’aroma del fracàs per uns instants, en el moment que les xifres de taquilla de pel·lícules com Pacific Rim (2013) no brillaven gaire dins del mercat nacional nord-americà. Però un cop es van estrenar a les sales del gegant asiàtic la cosa va canviar. Per posar un exemple, tant la ja esmentada pel·lícula de Guillermo del Toro com ara Transformers: Age of Extinction (2014) van superar la recaptació que hi va haver als EUA. Així doncs, si ambdues pel·lícules no s’haguessin estrenat a Xina, les majors productores no haguessin pogut rendibilitzar la seva inversió.

Ja fa temps que el mercat cinematogràfic xinès està creixent sense parar. L’any passat ja va superar la xifra de recaptació nord-americana, amb un resultat molt superior (1.050 milions de dòlars) que no pas els EUA i Canadà junts (800 milions). Això s’explica en gran part per la superior xifra d’espectadors del país, però també perquè el govern xinès utilitza la censura i decideix les pel·lícules que s’estrenen als cinemes, ocasionant que la quota de cinema made in Hollywood no sigui gaire alta, i afavorint així la pel·lícules nacionals i els ingressos generats a partir de productes propis. La Xina també va superar el país de Hollywood pel que fa al nombre de sales de cinema.

I clar, davant d’aquest panorama, on els EUA tenen impediments per estrenar al país asiàtic, la meca del cinema es nega a quedar-se de braços creuats i intenta introduir-se encara més dins el mercat cinematogràfic xinès. Com? A partir de les coproduccions. Si bé és veritat que una pel·lícula de nacionalitat americana pot no estrenar-se a la Xina per qüestions de quota de mercat o per qüestions culturals, si la mateixa es produeix conjuntament amb capital d’ambdós països ja no hi ha cap problema si es vol estrenar allà, ja que consta com a una producció parcialment nacional. Així doncs, no és estrany trobar-se coproduccions dels dos països com la recent The Great Wall (2016) o Kung Fu Panda 3 (2016), incrementant així l’expansió territorial de les estrenes i per tant, millorant el rendiment de la inversió.

Però la Xina també té les seves estratègies. Wanda Group, l’empresa de l’home xinès més ric, va comprar l’any passat la productora Lengendary, responsable de títols com The dark knight (2008) o Godzilla (2014). Però això no és tot, perquè el mateix grup xinès va comprar la cadena de cinemes AMC, fent-se així amb la propietat de centenars de sales de cinema dels EUA. I el mateix passa a Europa: també l’any passat es va dur a terme la compra de la operadora de sales de cinema més gran del continent, que té en propietat les sales espanyoles de Cinesa. Per tant, la companyia xinesa de Wang Jianlin té sota el braç gran part de l’exhibició cinematogràfica de dos continents.

Però Wanda no és l’única empresa que busca dominar el sector audiovisual. El grup espanyol Imagina, propietari de Mediapro i Globomedia, les dues productores audiovisuals més importants d’Espanya, està en mig d’una gran transacció. Dues empreses també xineses, Yunfeng Capital i HNA Group són les candidates per adquirir la meitat del grup espanyol. Així doncs, amb aquests exemples es veu perfectament que el gegant asiàtic té grans ambicions pel que fa al sector audiovisual. Resumint: La Xina juga totes les cartes i la relació que té amb la indústria del cinema americana és més aviat d’amor-odi. Qui sap si el malestar polític, social i cultural que està generant el nou president dels EUA pot arribar a incentivar encara més les inversions cinematogràfiques a la Xina.

Adrià Lacueva

Adrià Lacueva Panorames

Nascut a Terrassa l'any 1997, estudia Comunicació Audiovisual a la UPF. De petit sempre amb una revista de cine sota el braç i va acabar estudiant piano clàssic i jazz al Conservatori de Terrassa durant onze anys. Recentment ha quedat reserva del Jurat Jove de Sitges 2016 i actualment exerceix de guionista a 'Enganxats'.

Tu que n'opines?

L'adreça electrònica no es publicarà. Els camps necessaris estan marcats amb *

*