Curtmetratges destacats de la 19a edició del Mecal Curtmetratges destacats de la 19a edició del Mecal
Animació, ficció i documental en petit format Curtmetratges destacats de la 19a edició del Mecal

El Mecal 2017, Festival Internacional de Curtmetratges i Animació de Barcelona, es va dur a terme entre els passats 14 de març i 2 d’abril, donant lloc a la 19a edició d’aquest certamen. Si ja fa uns anys l’espectador gaudia de les propostes audiovisuals en la comoditat del tradicional Cinema Maldà per després traslladar-se a d’altres seus com els Cinemes Girona i l’Institut Francès, en aquesta ocasió la major part del festival es va desenvolupar a les instal·lacions de l’Arts Santa Mònica, espai de fusió artística i cultural amb qui el Mecal sembla voler emmirallar-se, augmentant any rere any el pes de les activitats paral·leles a les projeccions. A més, com a novetat d’aquesta edició, cada setmana es va dedicar a un gènere, estructurant la programació en: animació (la primera setmana), ficció (la segona) i documental (la tercera). Des d’El Cinèfil, us acostem un tastet del que es va poder veure.

A l’horizon d’Izabela Bartosik-Burkhardt (França – 10’)

Aquest curt d’animació francès relata l’evolució i decadència d’una relació de parella en un sol espai, una casa al costat del mar, mentre arreglen una barca per sortir a navegar. Sense necessitat de diàleg, es mostra com la sensualitat de l’inici va derivant en la individualitat dels cossos, i com accions que abans els unien ara els separen irremeiablement (per exemple, les mans que ja no es troben sobre el mapa perquè busquen destins diferents). La tria formal i estètica, a través de la tècnica de l’aquarel·la, fa que el procés del moviment sigui perceptible però entretallat, donant-li una vitalitat i una personalitat especial: com explicar l’amor i el desamor en unes pinzellades. Podeu consultar aquí el web.

L'Horizon

Decorado d’Alberto Vázquez (Espanya, França – 11’)

“El mundo es un maravilloso escenario pero tiene un reparto deplorable”: aquesta és la frase que serveix de promoció al curtmetratge animat, que explora la naturalesa i les relacions humanes a través de personatges en forma d’animals. La proposta s’estructura en diversos clips que presenten petites escenes en to còmic però amb un potent rerefons crític i aposta per una elecció formal arriscada, una animació 2D amb una estètica que imita els gravats clàssics dels S. XIX, a través de diferents capes en blanc i negre i mig retallades que es van sobreposant. Decorado va ser el guanyador del Premi Goya 2017 al Millor Curtmetratge d’Animació. Podeu consultar aquí el web.

Limbo de Konstantina Kotzamani (França, Grècia – 30’)

Tot i que per durada s’acosta gairebé més a un migmetratge que a un curtmetratge, és una de les peces destacades del festival i també una de les guardonades, obtenint el Gran Premi Filmin al Millor Curtmetratge de la Secció Obliqua. La ficció, protagonitzada per 13 nens, construeix un relat oníric farcit de càrrega simbòlica (fonamentalment de la religió cristiana) que, sense gairebé diàleg i amb la pura presència dels cossos en els espais, ens parla – o més aviat, suggereix i remet – de la vida i la mort, d’allò desconegut i la por, de l’inici i la fi. Essent la narració més aviat un suggeriment temàtic i sensorial, destaca la seva proposta formal, amb plàstiques localitzacions, una detallista direcció d’art i una bellíssima fotografia que sovint converteixen el pla en pures abstraccions. Podeu consultar aquí el web.

M.A.M.O.N. (Monitor Against Mexican Over Nationwide) d’Ale Damiani (Uruguai – 6’)

Curtmetratge de rabiosa actualitat, creat com a resposta i venjança a les polítiques migratòries de Donald Trump. A través d’una estètica tenyida d’ocre típica de pel·lícules de catàstrofes i apocalíptiques, ciutadans americans d’origen mexicà són extrets del país abduint-los i deixant-los a l’altra banda del mur. S’inicia aleshores una batalla entre la coralitat de personatges (amb clares referències a personalitats reals) i la monstruositat robòtica trumpiana que amenaça amb destruir-los. La proposta esdevé una clara crítica política i social construïda en to còmic, enginyós i gamberro, que comparteix amb d’altres propostes també projectades al festival i del tot destacables, com Made in Spain (tràiler), de Coke Riobóo, i Fiesta de pijamas (tràiler), de David Pantaleón. Podeu consultar el tràiler d’aquest curtmetratge aquí.

Jungle de Colia Vranici (França – 18’)

Curtmetratge documental que explica la història real d’un noi que després d’haver travessat mitja Europa espera en un camp de refugiats de Calais amb l’objectiu d’arribar a Anglaterra. La peça recull el dia a dia del noi en el camp: les relacions d’amistat que s’estableixen, la manera d’alimentar-se, de matar el temps… i alhora anem coneixent la seva història personal a través d’una carta dirigida als seus pares. La proximitat de la càmera en mà per desvetllar la identitat del personatge combinada amb la juxtaposició de potents imatges (grafits, policia, foc, comunitat…) i d’una banda sonora formada per la veu en off i una cançó de denúncia creada en el mateix camp confereixen a la peça una gran sensació de veritat, fent visible, d’una manera neutra i desdramatitzada, la crisi que viu Europa i que sembla no saber solucionar.

Vanessa Leiva

Vanessa Leiva Metratges

Llicenciada en Comunicació Audiovisual per la Pompeu Fabra, la seva trajectòria professional s’ha encaminat més cap a la comunicació corporativa, tant en l’àmbit públic com en el privat. No obstant això, la seva passió pel cinema ha fet que sempre estigui connectada amb l’actualitat audiovisual i la seva pràctica, a través de formació en Anàlisi de Guió i Crítica Cinematogràfica, la col·laboració en projectes audiovisuals i la participació en certàmens i festivals. Va formar part del Jurat Jove del Festival de Sitges l'any 2013 i, més recentment, del Festival Americana el 2017. Sigui en format curt o llarg, considera que el cinema és una eina profundament poderosa per a transmetre idees, emocionar i reflexionar sobre la nostra realitat.

Tu que n'opines?

L'adreça electrònica no es publicarà. Els camps necessaris estan marcats amb *

*