Els llibres són els protagonistes de la història Els llibres són els protagonistes de la història
Un objecte ple de lletres també pot ser el centre d'atenció Els llibres són els protagonistes de la història

Seguim immersos entre llibres i pel·lícules la setmana que celebrem la Diada de Sant Jordi. Fins ara s’ha parlat de llibres com a armes del crim, llibres de cine i les pel·lícules que arribaran aquest 2017 que estan basades en llibres i avui, toca centrar-se en els films que tenen llibres com a argument central. Estem parlant d’obres com La història interminable, El diari de Bridget Jones o Julie Julia, entre d’altres.

Els llibres cobren vida

Quan pensem en pel·lícules que tracten sobre llibres, una de les que possiblement ens ve al cap és La Història Interminable. Un film que ens aproximava al món de Fantasia a través del jove Bastian. Durant la pel·lícula en Bastian llegia el llibre i a poc a poc se n’adonava que estava connectat amb ell i amb el seu personatge principal, l’Atreiu. Finalment esbrinava que era ell qui havia de salvar el regne de Fantasia i als seus habitants donant-li un nou nom a l’Emperadriu Infantil. Es tracta d’una adaptació de la novel·la de Michael Ende que es va portar al cine l’any 1984. Un dels clàssics “vuitanteros” més cèlebres i mítics.

Una altra història que parteix d’un llibre és The Princess Bride (1987). La pel·lícula comença amb un avi que visita al seu nét que està malalt i decideix llegir-li una novel·la. Al principi el nen es mostra reticent però a mesura que avança la trama, cada vegada està més enganxat. El que es veu durant el film és la història que es narra a la novel·la (la història d’amor entre Buttercup i Westley) i que de tant en tant es para i torna a la “realitat” per les interrupcions del nen.

Què passaria si els personatges dels nostres llibres es tornessin reals? Amb aquesta premissa parteixen aquests dos films: Cor de tinta i Goosebumps. En el cas de la primera pel·lícula, explica la història de Mortimer “Mo” i la seva filla Meggie i de com a través de la lectura poden portar a la vida els personatges de les històries que llegeixen. Però hi ha un problema, ja que per cada personatge cobra vida, una persona desapareix en el món de les paraules. Una aventura entre el món real i el de la imaginació. A Goosebumps passa una cosa semblant, ja que els personatges que ha creat un dels protagonistes, que emula a l’escriptor R.L Stine, cobren vida si algú obre els llibres. Tot es complica quan Zach Cooper i el seu amic Champ entren a casa d’Stine i sense voler bolquen la llibreria deixant sortir als monstres.

Goosebumps

Diaris i receptes

El punt de partida d’aquestes pel·lícules són diaris personals que els protagonistes van escrivint al llarg del film o que ja han escrit i receptaris de cuina. En el cas de El diari de Bridget Jones, la protagonista (una trenta anyera, soltera i amb problemes amb la beguda) decideix que vol canviar de vida i inicia un diari per anar anotant els canvis dia a dia. Passant de la comèdia romàntica al drama romàntic, parlem de El quadern de Noah. La pel·lícula comença en una residència d’avis on un home li està llegint un llibre a una dona. Es tracta de la història d’amor entre Noah Calhoun i Allie Nelson, dos joves que tot i provenir de mons molt diferents s’enamoren profundament i lluiten per la seva relació. El film fa un gir en descobrir que el llibre que està llegint l’home és en realitat el seu diari personal i que la dona a qui li llegeix és la seva enamorada que pateix alzheimer.

Julie Julia és una pel·lícula de Nora Ephron que es va basar en l’autobiografia de Julia Child (My life in France) i les memòries de Julie Powell. En el film es veu com Julie decideix cuinar les 524 receptes de cuina del llibre de Julia en un any i compartir l’experiència a través d’un blog. Una comèdia dramàtica interpretada per Meryl Streep en el paper de Julia i Amy Adams com a Julie.

Vigila amb el que llegeixes

Si parlem de comèdia, drama i pel·lícules amb enamoraments, també hem de dedicar un espai als films més foscos. A la passada edició del Festival de Sitges es va presentar Babadook, un film australià que tenia com a protagonista un conte infantil d’allò més sinistre. Després de la mort del seu marit, Amelia mira de tirar endavant i criar el seu fill Samuel. Com molts nens de sis anys, en Samuel té por d’un monstre amb el qual somia a les nits però un dia apareix per casa un llibre infantil titulat Babadook i el nen està convençut que es tracta de la criatura amb la qual somia. Al principi Amelia es pensa que només són les pors del nen però aviat començarà a sentir una presència estranya que farà que es plantegi si podria ser real.

Adaptacions de por

Si canviem de continent, ens trobem amb Death Note, una sèrie basada en el manga de Tsugumi Ôba, il·lustrat per Takeshi Obata i adaptada com a pel·lícula per Shusuke Kaneko. La història gira al voltant de Light Yagami, un estudiant del Japó que troba un quadern sobrenatural que té la capacitat de matar gent només apuntant el nom i visualitzant la cara de la persona en qüestió. Light decideix utilitzar-lo per acabar amb els criminals de la ciutat però tantes morts criden l’atenció de la policia i d’un detectiu privat conegut com a “L” que serà el seu gran perseguidor. A partir d’aquí comença una genial persecució i un joc psicològic entre els dos personatges a l’altura del millor Sherlock Holmes i Moriarty.

Stephen King és un dels autors més adaptats a la gran pantalla, una d’elles és Secret Window, un thriller en el qual un escriptor (interpretat per Johnny Deep) està passant per un mal moment personal, ja que s’està separant de la seva dona, i per un moment de poca creativitat. En aquest context apareix un home estrany que l’acusa d’haver plagiat un dels seus relats.

El llibre sagrat

Possiblement la Bíblia sigui un dels llibres més utilitzats a l’hora de treure arguments per una pel·lícula. Són molts els films que es basen en parts concretes de la Bíblia, sigui les set plagues d’Egipte, la crucificació de Crist o el diluvi universal. No és el moment per enumerar-les totes, així que en destacarem una: El llibre d’Eli. En aquest film de 2010, en un món postapocalíptic, Denzel Washington és l’encarregat de transportar l’últim exemplar de la bíblia a un poble on s’està intentant rescatar tot el material cultural possible per restablir la societat. Durant el trajecte, es toparà amb Carnegie un home que vol utilitzar la bíblia per redreçar als no-civilitzats i treure’n profit pel seu propi benefici.

Luana Valls

Luana Valls Cap de redacció d'El cinèfil

Nascuda al Brasil la Luana Valls és graduada en Periodisme, Cinema i Televisió per la Facultat de Comunicació Blanquerna. Ha treballat en diferents mitjans de comunicació escrits com el ‘Diari Ara’ i ‘El Periódico’ i també té experiència en el camp del cinema de la mà de la productora catalana Batabat i realitzant la cobertura informativa de festivals de cinema arreu de Catalunya. Des del principi, unida a aquesta aventura cinèfila amb ganes i il·lusió

Tu que n'opines?

L'adreça electrònica no es publicarà. Els camps necessaris estan marcats amb *

*