La guerra dels helicòpters al cinema La guerra dels helicòpters al cinema
La cavalleria aèria a Vietnam La guerra dels helicòpters al cinema

El 35 Saló Internacional del Còmic de Barcelona té com a eix temàtic l’aeronàutica en el còmic. En Carles Santamaria, director del saló, i jo mateix som els comissaris de l’exposició “Còmics en vol” que farà un recorregut per diferents títols de la historieta amb els pilots i els avions com a protagonistes. Amb aquest motiu dedicaré varis articles a pel·lícules d’avions. En aquest cas parlarem de pel·lícules on l’helicòpter BELL UH-1, conegut popularment com HUEY, té un protagonisme especial, fins el punt d’associar el record de la pel·lícula a la imatge de l’aeronau.

Apocalipse now

Segur que amb aquesta entrada la primera pel·lícula que us ve al cap és Apocalypse now (1979), dirigida per Francis Ford Coppola, i la seva mítica escena de la càrrega dels helicòpters amb la música de Wagner. La música s’encenia just a l’arribada al poblat amb la idea que trasbalsava l’exèrcit dels vietcongs. La cavalcada de les valquíries és com es coneix l’inici del tercer acte de l’òpera La Valquíria, de la qual el mateix pare de Coppola en va orquestrar la versió instrumental.

Segur que us recordeu de l’escena (altrament ja teniu una excusa per a veure-la, si és que se’n necessita alguna per veure una pel·lícula d’aquesta magnitud), però si la recordem des del principi hem de saber que justament comença amb el so d’una corneta en tocar el famós himne del setè de cavalleria nord-americà. No només és un homenatge al western, és un reconeixement a la Primera Divisió Aerotransportada del món, coneguda col·loquialment com a la “primera divisió de cavalleria aèria”.

La Guerra de Vietnam es coneix amb el sobrenom de “la guerra dels helicòpters”, pel gran nombre d’aparells que van participar en la contesa, dels quals sens dubte el més conegut va ser el model UH-1, el qual va adquirir un paper destacat en un país ple de muntanyes, zones pantanoses i selves com és el Vietnam, amb una xarxa de carreteres insuficient i mal conservada. A partir del 1963, cada base de l’exèrcit comptava amb una secció de vol dotada d’helicòpters de rescat que estaven a disposició de prestar ajuda en qualsevol moment a les tropes. La rapidesa i la mobilitat que proporcionaven els helicòpters van resultar crucials per a les tasques de salvament, la qual cosa va afavorir que el 1965 l’exèrcit dels Estats Units creés la Primera Divisió Aerotransportada del món, la “primera divisió de cavalleria aèria”, i contribuís així al desenvolupament tecnològic dels helicòpters fins als nostres dies.

Apocalypse now

La Guerra de Vietnam va ser un conflicte al sud-est asiàtic que es va perllongar durant vint anys (1955-1975). D’una banda, el règim de la República del Vietnam (Vietnam del Sud) estava recolzat per Estats Units i els seus aliats, mentre que la República Democràtica del Vietnam (Vietnam del Nord) comptava amb el suport de la guerrilla del Vietcom i els règims comunistes soviètics i xinesos. L’exèrcit nord-americà va patir prop de 60.000 morts, inclòs prop de 2.000 desapareguts, tot i que es calcula que el total de víctimes del conflicte va ser d’uns 6.000.000 de víctimes mortals. Es considera la primera guerra retransmesa pràcticament en directe, que els periodistes van poder narrar en tota la seva cruesa.

Pràcticament totes les pel·lícules sobre la Guerra de Vietnam inclouen moltes escenes on apareix l’helicòpter HUEY, en destaco les següents per la seva qualitat: Los boinas verdes (The Green Berets, 1968), Platton (1986), La colina de la hanbuerguesa (Hamburger Hill, 1987), Corazones de hierro (Casualties of war, 1989) o Nacido el cuatro de julio (Born on the Fourth of July , 1989), però parlant específicament del paper dels helicòpters en vull destacar una per sobre de la resta  és Cuando éramos soldados (We Were Soldiers, 2002).

Dirigida per Randall Wallace i interpretada en els seus principals papers per Mel Gibson, Madeleine Stowe, Greg Kinnear, Sam Elliott , Chris Klein i Keri Russell. Mel Gibson i l’actor Barry Pepper interpreten el tinent general i el periodista reals que van escriure el llibre We Were Soldiers Once … And Young, on narraven la seva vivència de participar a la batalla de la Drang el novembre de 1965, considerada la primera gran batalla entre l’exèrcit nordamericà i l’exèrcit del Vietnam del Nord. Independentment del relat i la reflexió que puguem fer cadascú de nosaltres del seu visionat, sí que es pot apreciar perfectament la importància dels helicòpters en tot el seu metratge: començant pel fet de transportar els soldats i el material, el l’avituallament continu de material i soldats, del rescat dels cadàvers i ferits, i, per últim, del replegament de presoners, soldats, ferits i material.

We were soldiers

Si continuem amb l’excusa de recomanar pel·lícules per l’aparició estel·lar de l’helicòpter HUEY, no podem oblidar la recent estrena de la pel·lícula Kong: La isla calavera (Kong: Skull Island, 2017). El relat ens situa a l’instant final de la Guerra del Vietnam, quan se li demana a un destacament de l’exèrcit que porti i protegeixi un equip de científics a una illa misteriosa a prop de l’oceà. Si l’aproximació és en vaixell, l’arribada a la illa coberta per núvols serà amb 12 HUEY i un helicòpter model Boeing  CH-47 Chinook (amb sistema d’hèlix en tàndem amb capacitat de transportar més pes).

King Kong

Els instants de lluita d’un goril·la gegant enfrontant-se a dotze helicòpters HUEY emocionaran a tots els aficionats al fantàstic que de ben segur que gaudiran veient la pel·lícula en una sala de cinema. Els aficionats al còmic que puguin assistir al 35 Saló Internacional del Còmic de Barcelona podran gaudir del fet de veure un HUEY original que va participar a la Guerra del Vietnam en tasques de rescat de la Creu Roja, contextualitzant la secció de l’exposició dedicada als còmics sobre la Guerra del Vietnam, dels que us recomanem per sobre de tot la sèrie The Nam, creada pel guionista Doug Murray la qual va narrar (amb dibuixos de Michael Golden, John Severin i Wayne Vansant, publicats entre el 1986 i el 1990) l’experiència de la guerra vista pels soldats americans que hi van participar, dirigit a un públic adult i inspirant en experiències reals publicades vint anys enrere.

També en destaco el mangaka Motofumi Kobayashi, el qual  reflectiria el conflicte amb minuciós detall en el seu monumental manga Vietnam War (del 1999), i la va convertir en una obra de consulta sobre la guerra, acompanyant el relat de diverses històries curtes amb documentació com el calendari dels esdeveniments, els mapes del territori, la distribució dels exèrcits, les tècniques d’assalt i els diferents vehicles i armes utilitzats.

Un cop més podem dir allò de que si voleu gaudir del cinema el que hem de fer és llegir.

Jordi Ojeda

Jordi Ojeda CCT - Cinema-Ciència-Tecnologia

Jordi Ojeda és professor de la Universitat de Barcelona on dirigeix un projecte de divulgació de la ciència i la tecnologia emprant els còmics, el cinema fantàstic i la literatura de ciència ficció. És autor de diferents conferències, llibres, capítols de llibre, articles i exposicions, entre les que es pot destacar l’exposició 'Robots en la seva tinta' organitzada pel Saló Internacional del Còmic de Barcelona. També ha estat jurat del Sitges-Festival Internacional de Cinema Fantàstic de Catalunya i és un habitual entre el públic (o els conferenciants) en altres festivals i salons dedicats al cinema o els còmics.

Tu que n'opines?

L'adreça electrònica no es publicarà. Els camps necessaris estan marcats amb *

*