today-is-a-good-day

‘Dones: càmera i acció!’: la creació audiovisual femenina a debat

- Advertisement -

És habitual sentir i llegir coses sobre que la situació laboral de les dones és desfavorable i que encara existeixen moltes desigualtats en comparació als companys masculins. És un fet habitual, perquè malauradament aquesta situació és real. Concretament, en l’àmbit audiovisual, és una realitat força inquietant, ja que les estadístiques demostren que només el 16% del total de projectes estan liderats per dones. Aquest dimarts 31 de gener, es va celebrar una xerrada al voltant de la creació audiovisual femenina, a la seu de l’SGAE a Barcelona, on es va debatre sobre el tema amb diferents experts dins la indústria.

 

- Advertisement -

La taula rodona va estar moderada per Anna Solà, codirectora de la Cooperativa de Mitjans Audiovisual Drac Màgic i de la Mostra Internacional de Films de Dones de Barcelona. Com a convidats, hi havia una de les quatre directores de Les Amigues de l’Àgata, Alba Cros; Ramon Muntaner, director de la SGAE a Catalunya i les Illes Balears; Sílvia Casola, assessora tècnica d’Igualtat i Ciutadania de la Diputació de Barcelona i, més tard, es va incorporar Agnela Domínguez, cap de Comunicació i Activitats de la SGAE i la Fundació SGAE a Catalunya.

- Advertisement -

Fa quatre anys es va iniciar una col·laboració entre Drac Màgic, l’SGAE i la diputació de Barcelona per tal de donar més visibilitat a projectes cinematogràfics dirigits per dones. D’aquesta manera, va sorgir la Mostra Internacional de Films de Dones, que compta amb una vintena de municipis que en formen part i que hi participen. Anna Solà, va agrair la participació de totes les directores en el projecte, afirmant que són “unes companyes perfectes en aquest viatge”. Fent balanç dels quatre anys, Solà també va destacar les 40 pel·lícules programades, les 65 sessions programades, les 45 directores que han participat, els 56 guionistes (tant homes com dones) i les 5.000 persones de públic que han passat per la mostra. “Per la Mostra, ha estat la carta als reis que havíem demanat”, afirmava.

En relació a la Mostra, també va destacar la voluntat i l’ambició de seguir creixent. “Ha estat una manera de fer un apropament a les dones creatives més personals”, explicava i afegia que la gran diversitat de representació en relació a aquest col·lectiu femení, era una bona radiografia de la situació actual.

 

Com a estudiant de cinema, Alba Cros, feia una reflexió al voltant del volum d’alumnes (noies) que hi ha a les facultats de cinema i que després no es troben a la indústria. Una realitat que es veu plasmada en els números, com dèiem només el 16% de projectes estan liderats per dones. Com a debutant a la direcció, Cros parlava de la seva experiència i deia que, ella i les seves companyes, havien viscut una dualitat, ja que, el fet de ser quatre noies directores els havia donat més visibilitat de la normal, però al mateix temps, aquest fet els havia posat alguns pals a les rodes. “Amb el nostre petit univers hem encoratjat a moltes estudiants a voler tirar endavant els seus projectes”, afirmava Cros i destacava la importància de tenir projectes com la Mostra de films per dones, ja que dóna visibilitat al sector femení i, això “és important a l’hora de poder conèixer referents”.

Més ajudes

Recentment, des de l’Associació de dones cineastes i mitjans audiovisuals, CIMA Catalunya, s’ha presentat una proposta a l’Institut Català de les Empreses Culturals, en relació al percentatge d’ajudes que reben els projectes liderats per dones. L’objectiu de la demanda és “corregir la situació de desigualtat que pateixen les dones en el sector audiovisual català”.

La proposta de CIMA es basa en un augment progressiu d’una quota per a projectes audiovisuals liderats per dones. La idea és que es comenci amb un 25% pel 2017, un 30% pel 2018, un 35% pel 2019, fins a arribar a un 40% l’any 2020. Aquesta iniciativa arriba en el mateix moment en què la Generalitat de Catalunya està implementant el Pla Estratègic de l’Audiovisual que definirà les línies a seguir entre el 2017 i el 2020.

dones càmera i acció SGAE

A més, la proposta ha estat avalada per PROA, la Federació dels Productors Audiovisuals de Catalunya, que coincideix amb la necessitat d’establir una quota que garanteixi l’accés a les ajudes públiques i a l’accés a llocs de treball de responsabilitat del sector.

- Advertisement -

Des de CIMA posen en alerta que Catalunya és l’única comunitat autònoma amb una indústria audiovisual rellevant que encara no ha contemplat mesures compensatòries dins les seves polítiques audiovisuals, com ja passa en altres comunitats com el País Basc, Andalusia i València.

- Advertisement -
Luana Valls
Nascuda al Brasil la Luana Valls és graduada en Periodisme, Cinema i Televisió per la Facultat de Comunicació Blanquerna. Ha treballat en diferents mitjans de comunicació escrits com el 'Diari Ara' i 'El Periódico' i també té experiència en el camp del cinema de la mà de la productora catalana Batabat i realitzant la cobertura informativa de festivals de cinema arreu de Catalunya. Des del principi, unida a aquesta aventura cinèfila amb ganes i il·lusió

Articles relacionats

DEIXA UNA RESPOSTA

Introduïu el vostre comentari.
Introduïu el vostre nom aquí

Articles més recents