Desmuntant a J. A. Bayona Desmuntant a J. A. Bayona
El cineasta català torna aquest mes amb una història fantàstica bassada en la novel·la 'A Monster Calls' Desmuntant a J. A. Bayona

Juan Antonio Garcia Bayona va néixer al barri barceloní de Trinitat Vella el 9 de maig de 1975. Com a molts altres joves amb projecció va entrar a estudiar a l’ESCAC per formar-se com a cineasta i en aquests anys de formació va arribar a conèixer i a amistar-se amb Guillermo del Toro durant la seva estada al Festival de Sitges de 1993, fet que li va marcar adoptant un estil amb tocs que recorden molt a les maneres del director mexicà.

Malgrat que la fama li va venir quan va començar a dirigir llargmetratges té una dilatadíssima carrera com a director d’anuncis comercials i, sobretot, de videoclips. Dirigint per a bandes i solistes com Rosario, Raphael, Camela (creant un etapa de videoclips mítica), Enrique Bunbury, OBK (amb el qual va aconseguir un premi Ondas per la seva direcció en Tu sigue así) o el grup britànic Keane entre molts d’altres. També va dirigir diversos curtmetratges com Mis vacaciones (1999), Diminutos del calvario (2001) i El hombre esponja (2002). Però va ser durant el rodatge del curtmetratge 7337 (2000) que el seu director, Sergio G. Sánchez li va oferir la direcció d’un guió que havia escrit. J.A. Bayona va accedir i anys més tard s’asseuria en la cadira de director per al seu primer llargmetratge.

A continuació un repàs a la seva curta i meteòrica filmografia:

El Orfanato (2007)

Es pot dir que va començar fort, al principi va ser una pel·lícula amb una forta campanya de promoció (Mediaset va ser la principal ajuda financera) i un repartiment encapçalat per la popular Belén Rueda, sumat a la professionalitat de Bayona després de les càmeres i el nom de Guillermo del Toro (en tasques de producció), van aconseguir fer-la una de les pel·lícules amb més recaptació d’aquell any al mercat nacional i fent números formidables a la resta del món. Va ser la pel·lícula que va posar J.A. Bayona en el mapa, rebent de pas el Goya a millor director novell, i aconseguint una fama immediata amb aquest thriller de terror i drama.
El Orfanato va tenir un pressupost de 4’5 milions de dòlars i va aconseguir recaptar-ne 78 a la taquilla mundial dels quals 12 són de taquilla nacional.

The Impossible (2012)

La història en la qual es basa aquesta pel·lícula és absolutament al·lucinant. Durant l’emissió del programa La ventana de la cadena SER van entrevistar un matrimoni barceloní que al costat dels seus fills van patir el tsunami que va assolar Tailàndia el nadal del 2004. La història de la família va ser tan impressionant que una de les productores de Bayona, Belén Atienza que estava escoltant l’entrevista, es va posar en contacte amb el director per engegar el projecte. La família va col·laborar durant el rodatge per fer la seva història el més fidedigna possible. Rodada en anglès amb Ewan McGregor i Naomi Watts (que va estar nominada a l’Òscar) s’hi nota un salt important d’una pel·lícula a una altra. Amb una producció immensa que els va portar a rodar a Tailàndia i en els desaprofitats i abandonats estudis Ciudad de la Luz, a Alacant, un increment considerable de pressupost i, en definitiva, una història tan esquinçadora que va meravellar el món sencer amb una pel·lícula de gran qualitat. Va rebre el Goya i el Gaudí al millor director. The Impossible va tenir un pressupost de 30 milions de dòlars i una recaptació mundial de 180, dels quals més de 30 són de taquilla nacional (batent en el seu moment diferents rècords).

J.A. Bayona també s’ha endinsat en la televisió, dirigint els dos primers episodis de la sèrie Penny Dreadful, realitzats l’any 2014. També va dirigir el curtmetratge d’humor paródic La Desgracia en 3D (2008) entre projectes i el migmetratge documental 9 dies a Haití (2015). El futur del director barceloní és dels de major projecció a nivell mundial, ja que el proper 7 d’octubre estrenarà A Monster Calls, adaptació de la novel·la de Patrick Ness rodada de nou en anglès i protagonitzada per Sigourney Weaver, Felicity Jones i Liam Neeson. Després de deslligar-se de la direcció en la seqüela de World War Z (escollit per ordre expressa de Brad Pitt), s’encarrega d’una franquícia molt més gran, la de Jurassic World 2 que té previst estrenar-se a l’estiu del 2018 conservant Chris Pratt i Bryce Dallas Howard com a protagonistes.

Oriol Hernández

Oriol Hernández Zoom al director

Nascut a mitjan dels 80 al Baix Llobregat té un parell de graus superiors de professions en les quals pràcticament mai ha exercit. S'ha passat mitja vida en escenaris tocant la bateria o foten brams i intenta escriure quan se li ajunten dues frases al cap. Fins i tot ho ha intentat amb això del teatre. Es va ficar de cap en el món adult obrint una llibreria i més li valdria haver-ho pensat millor. Actualment col·labora fent crítiques de cinema al portal 'Terror Weekend' i a 'El cinefil' Ha vist infinitat de pel·lícules dolentes i ha cobert informativament diferents festivals amb el terror com a gènere preferit. Si algú no li ho impedeix per la força, seguirà fent-ho.

Tu que n'opines?

L'adreça electrònica no es publicarà. Els camps necessaris estan marcats amb *

*